piątek, 14 grudnia 2007

Nowa usługa na flickr.com

Niedawno (13 grudnia 2007) Flickr uruchomił nowy serwis pn. stats! Użytkownicy serwisu z wykupioną usługą pro (ca 25 USD, czyli niedużo -- jak to się czasy zmieniły BTW) mają dostęp do różnych statystyk dotyczących swoich zdjęć. Informacje o usłudze zobaczyłem dzisiaj. Żeby z niej skorzystać trzeba się zasubskrybować -- czytaj nacisnąć duży guzik ze stosownym napisem. Wówczas ukazuje się napis, że OK, ale statystyki będą jutro. Grozę potęguje animacja gościa z pneumatycznym młotem. Widocznie jestem jednym z pierwszych bo były od razu -- wystarczyło odświeżyć stronę.

A więc pro-user dostaje takie informacje jak: liczba odsłon dla każdego zdjęcia oraz statystyki adresów referer w podziale na ,,wczoraj'' oraz ,,ogółem''. Ponadto wykres liniowy liczby odsłon zawierający dzienne dane z ostatniego miesiąca oraz zestawienie tabelaryczne zawierające podsumowania liczby odsłon (wczoraj, ostatni tydzień, ostatni miesiąc oraz ogółem) dla stron głównych (photostream), zbiorów (sets), kolekcji (collections) i stron pojedynczych zdjęć.

Statystki ,,oglądnięć'' dostępne ze strony http://www.flickr.com/photos/tprzechlewski/stats/allphotos/ (Nie ma co klikać, więc i linka nie ma -- strona dostępna po zalogowaniu:-) są kompletne, tj. dla każdego zdjęcia dostępna jest liczba odsłon (z wczoraj, z ostatniego tygodnia oraz ogółem).

W pierwszej chwili pomyślałem, że nowa usługa renders obsolete jak mawiają Anglicy moje skrypty, które z takim zapałem ostatnio udoskonalałem. Ale niekoniecznie! Dane ze strony stats! primo nie są trwałe (niektóre tak -- ale nie wszystkie, np. dzienne statystyki oglądalności dostępne są tylko dla ,,wczoraj''), secundo żeby były trwałe trzeba je ściągać na swój komputer na przykład codziennie. No i tu się przyda programik flickr_store_views.pl, który potrafi się zalogować na flickr.com, pobrać stronę i zapisać co trzeba na dysk. Zamiast ściągać 170 stron i z nich wyciągać potrzebne informacje wystarczy teraz ściągnąć kilka stron spod adresu tprzechlewski/stats/allphotos/yesterday/pageliczba robiąc to metodycznie, czyli codziennie.

Jeszcze link z forum z informacjami nt. omawianej wyżej usługi. Your stats will eventually be a rolling 28 day window, czyli dostępne będą tylko dane z ostatniego miesiąca. Zwracam też uwagę na komentarz dot. tłumaczenia słowa interestingness na język hiszpański jako interesidad. Że niby takie słowo nie istnieje. Faktycznie nie ma w słowniku a google znajduje raptem 4 strony z interesidad (w tym powyższa). Ale jak przetłumaczyć interestingness (za WordNet: the power of attracting or holding one's interest), np. na j. polski? Moc przyciągania?

Dopisane 13 maja 2008: Skrypt flick-store-views.pl przestał działać. Coś zostało zmienione w procedurze logowania. Nie chce mi się tego poprawiać...

1 komentarz: