wtorek, 22 kwietnia 2008

Bachotek 2008

Właśnie przed chwilą skończyłem redagowanie materiałów konferencyjnych na kolejny Bachotek, który już niedługo. Udało się te materiały skompilować korzystając z TeXLive2007 [z drobnymi problemami]. Problem pierwszy to jak dołączyć font lokalnie?, tzn. Prelegent Marcin W. dostarczył egzotyczny font, którego nie chcę instalować system-wide. Na okoliczności egzotycznych, dodatków ma katalog /.texmf a w pliku web2c/texmf.cnf ustawione, przykładowo:


TEXINPUTS.tex = .;..;./texmf//;$TEXMF/tex/{plain,generic,}//

Co oznacza że mój TeX szuka plików w katalogu nadrzędnym oraz w katalogu/podkatalogach ./texmf. Ale mapy fontowe są ,,globalne'' a bez wpisów w plikach .map, program pdftex ,,nie widzi'' fontów [BTW ,,stara technologia'' z wykorzystaniem dvipsa była lepsza bo dvips ma opcję -u, co pozwala zapodać mu mapę lokalnie. Takiej opcji nie ma pdftex.] Rozwiązanie jest następujące:


updmap --enable Map bayerancki.map

Powyższe podałem jako zwykły użytkownik, bayerancki.map umieściłem w ./texmf, razem z fontami i plikami .tfm. Zadziałało. Dokładny sposób działania updmap jest dla mnie -- muszę przyznać -- pewną tajemnicą.

Problem drugi--brak jakiegoś fontu cyrylicznego. TL2007 zainstalowanemu w wariancie (kolekcji) GUST brakuje fontu latt0800--tylko gdzie go znaleźć? Google w tym przypadku okazał się mało pomocny: latt0800.tfm nie ma wcale, a latt0800 wskazuje na pliki .map fontów cm-super. Ale w pakiecie cm-super nie ma pliku latt0800.tfm? Nie ma bo jest w lh. [Naprawdę, to też go tam nie ma, ale zostanie wygenerowany.] Instalacja pakietu za pomocą skryptu install-pkg.sh też taka mało intuicyjna:


sh install-pkg.sh --help # nie ma takiej opcji--czemu?
sh install-pkg.sh --package=lh --listonly # podaje zawartość pakietu lh

sh install-pkg.sh --package=lh # instaluje pakiet lh

Nie znalazłem opcji wyświetlenia listy pakietów--oglądałem je po prostu za pomocą ls po nazwach starając się wykoncypować o co może chodzić. Jest opcja listdir ale sposób jej działania jest dla mnie wielką tajemnicą. Nie wiem czemu ten skrypt jest tak bezsensownie prymitywny -- doinstalowanie czegokolwiek z TL to całkiem traumatyczne przeżycie.

A na Bachotek znowu nie jadę, bo w tym samym czasie jedziemy do Kilonii oglądać U-boota.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz