środa, 23 kwietnia 2008

Format Raw i dane EXIF

Przełączyłem aparat na format RAW a do zamiany plików w tym formacie (rozszerzenie .orf) na tiff użyłem dcraw, np.:


dcraw -T plik.orf # zamiana poj. pliku
for i in *.orf; do dcraw -T $i ; done

Pliki są nieskompresowane, więc następnie:


convert plik.tiff -compress ZIP plik_z.tiff # albo
mogrify -compress ZIP plik.tiff

Program mogrify modyfikuje plik oryginalny

Zamiana tiffa na jpeg z wykorzystaniem convert wygląda zaś następująco:


for i in *.tiff; do convert $i `basename $i .tiff`.jpg ; done

Powyższe ma jeden dyskwalifikujący brak: dcraw usuwa dane EXIF. Szukając rozwiązania znalazłem dwa skrypty basha do konwersji z zachowaniem metadanych: Converting RAW images to JPEG with Exif on Fedora oraz wrapper script for dcraw. Pierwszy ze skryptów używa exiv2 a ja mam awersję do tego programu (być może niesłuszną, ale kiedyś mi podpadł). Drugi niby jest dla Nikona, ale żeby działał z Olympusem to wystarczy zmienić nef na orf w jednym wierszu (oprócz tego uprościłem skrypt, bo był sophisticated zbytnio i niepotrzebnie):


#!/bin/bash
# http://www.howtofixcomputers.com/forums/digital-photo/my-humble-contribution-wrapper-script-dcraw-linux-4360.html
# Zamiana plików ORF (Olympus) na JPEG z zachowaniem danych EXIF
# Wykorzystuje dcraw, cjpeg (do kompresji) oraz exiftool
#
DCRAW="dcraw -w -c "

while [ $# -ge 1 ]
do

JPEG=`basename $1 .orf`.jpg
echo "Converting $1 => ${JPEG}..."
$DCRAW $1 | cjpeg -quality 90 > $JPEG || echo " *** Problem writing "

# transfer EXIF data from the original raw file
exiftool -overwrite_original -TagsFromFile "$1" "$JPEG" >/dev/null

shift
done

Przy okazji znalazłem link do konferencji Libre Graphics Meeting.

Dopisane 27 kwietnia 2008: zmieniłem ustawienia w aparacie na zapis RAW+HQ. Poprzednio było RAW, a przedtem HQ. HQ zapisuje prawie że identyczne ,,objętościowo'' pliki .jpg o wielkości 2Mb (z ogonkiem). Nie ustaliłem jeszcze czemu ale pliki konwertowane z RAW różnią się znacząco wielkością (ten sam parametr quality oczywiście) a te produkowane przez aparat są takie same.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz