sobota, 3 lutego 2018

Migracja do Debian Stretch na jupiterze

Jupiter to mój niepubliczny serwer. Podłączona do niego jest stacja pogody, termometry DS18B20, wykonywane są kopie zapasowe oraz założone repozytorium CSV. No i to powodowało że zabierałem się do aktualizacji systemu jak do jeża. Wszystko było tak stare, że już zapomniałem jak działa--a że działało, to teoretycznie nie było potrzeby wymiany.

Z drugiej strony jednak: system był już tak wiekowy, że niepielęgnowany. Nic nie można było ani doinstalować ani uaktualnić. Ponadto na drugiej szewie była inna wersja -- uruchamiany z karty SDHC Debian Lenny. Uruchamianie z karty (zamiast tego co jest wbudowane w komputerek) wydaje mi się bardziej eleganckie after all. No więc sytuacja dojrzała...

Obejrzałem sobie pliki crontab (roota i jedynego użytkownika tomek) i ustaliłem co trzeba uruchomić: rsync do robienia kopii zapasowych (nie pamiętam jak); pywwws do pobierania danych ze stacji pogodowej i wysyłania na wundergroud oraz jakieś skrypty Perla do prezentowania danych pogodowych na stronie pinkaccordions.blogspot.org (nie pamiętam jak to było konfigurowane); wreszcie odtworzenie repozytorium svn, którego używam na potrzeby wewnętrzne.

  ## Pobranie instalacja:
  root@umbriel:/home/tomek# pip install pywws
  Collecting pywws
  Downloading pywws-17.11.0.tar.gz (465kB) ....

  ## Testowania czy działa:
  root@umbriel:/home/tomek# pywws-testweatherstation
  10:52:45:pywws.Logger:pywws version 17.11.0, build 1380 (b01d94a)
  0000 55 aa 80 10...
  
  ## pakiet został umieszczony tutaj:
  /usr/local/lib/python2.7/dist-packages/pywws
  
  ## Inicjalizacja (/media/usbstick/Logs/weather/ to katalg z danymi)
  python -m pywws.LogData -vvv /media/usbstick/Logs/weather/
  ## Tutaj jest plik konfigurujący
  vi /media/usbstick/Logs/weather/weather.ini

  ## musiałem dodać typ stacji: ws type = 1080
  ## Wpis do Crontaba
  ## Dane pogodowe z WS1080
  ## 9 * * * *  /usr/local/bin/pywws-hourly -v /media/usbstick/Logs/weather >> \
  ##   /media/usbstick/Logs/root/weather/Hourly.log 2>&1

Wszystko działa but the wundergound. Trzeba dokonfigurować plik weather.ini, żeby pywwws wysyłało tam stosowne dane.

[underground]
station = IPOMORSK8
password = <PASSWORD>
template = default

[hourly]
services = ['underground']
text = []
plot = []

Dokładnie ma być jak wyżej underground a nie wunderground, bo tak się nazywa plik (/usr/local/lib/python2.7/dist-packages/pywws/services/).

Ponieważ mam dwie stacje (druga kupiona w projekcie, który nie został w końcu zrealizowany), to podłączyłem to drugą, do komputera z Debian Lenny (tego uaktualnię za czas jakiś, żeby mieć to samo na obu). Z tym drugim był większy problem bo w systemie nie ma pipa (pipy?)

#http://pywws.readthedocs.io/en/latest/guides/getstarted.html#test-weather-station
# stacja #2 ::

wget --no-check-certificate https://pypi.python.org/packages/49/ed/cd05eff0177b569c60230db5c13aded51355aada59f7f9d441d2d1353c4f/pywws-17.11.0.tar.gz
tar -zxvf pywws-17.11.0.tar.gz 
cd pywws-17.11.0
python setup.py build
python setup.py install

wget --no-check-certificate https://pypi.python.org/packages/fc/38/026f001aa0cf2656a3e52556be73cb2a84fc7f6f40ae1bf75099cb6fa3ea/libusb-1.0.21b1.zip
unzip libusb-1.0.21b1.zip 
cd libusb-1.0.21b1
python setup.py build
python setup.py install

wget --no-check-certificate https://pypi.python.org/packages/ec/5d/4fdac6c53525786fe35cff035c3345452e24e2bee5627893be65d12555cb/libusb1-1.6.4.tar.gz
tar -zxvf libusb1-1.6.4.tar.gz 
cd libusb1-1.6.4
python setup.py build
python setup.py install

neptune:/home/tomek# mkdir /media/patriot/Logs
neptune:/home/tomek# mkdir /media/patriot/Logs/weather
neptune:/home/tomek#  python -m pywws.LogData -vvv /media/patriot/Logs/weather/
09:27:28:pywws.Logger:pywws version 17.11.0, build 1380 (b01d94a)
09:27:28:pywws.Logger:Python...

## Na stronie wunderground dodałem drugą stację, po czym
## dopisałem co trzeba do weather.ini
vi /media/patriot/Logs/weather/weather.ini

[underground]
station = ISOPOT14
password = <PASSWORD>
template = default

Obie działają

Kopie zapasowe

No robię kopie, chociaż nie były mi potrzebne przez 6 lat eksploatacji moich komputerków. Strategia jest taka, że co tydzień robię kopię całego systemu a co 24h wybranych katalogów. Wszystko w sumie prosto ale problem pojawił się w przypadku tworzenia kopii na innym komputrze:

#!/bin/bash
# Kopią jest cały system na innym komputerze (neptune):
SOURCE=neptune::wholefs/
ROOTLOG=/media/usbstick/Logs/root/RSync/rsync-neptune.log

EXCLUDE=/root/.rsync/backup_exclude_neptune.lst
DESTDIR=/public/sheeva/backup/neptune/rootfs
COPYDIR=/public/sheeva/backup/neptune
rsync -av --bwlimit=500 --exclude-from=${EXCLUDE} --delete ${SOURCE} ${DESTDIR}

## Edytujemy /etc/rsyncd.conf
max connections = 2
log file = /var/log/rsync.log
timeout = 300

[share]
comment = Public Share
path = /home/share
read only = no
list = yes
uid = nobody
gid = nogroup
auth users = tomek
secrets file = /etc/rsyncd.secrets

##  Zawartość rsyncd.secrets

/etc/rsyncd.secrets
user:<PASSWORD>

## /etc/hosts
#Dopisane
192.168.1.142   neptune.pinaccordions.org       neptune
     
## na neptune konfiguracja demona
/etc/rsyncd.conf
hosts allow = 192.168.1.121

Sprawdzenie czy działa

rsync neptune::wholefs/

Svn

Prosta sprawa

# zapisanie starego
svnadmin dump svnrepo > svnR.out
# odtworzenie
svnadmin create svnrepo
svnadmin load svnrepo < svnR.out

Ponieważ mam trzy sheevy, miałem ten komfort że uruchomiłem zapasową, na której wszystko dokonfigurowałem. Ta nowa którą nazwałem umbriel przejęła zadania starej, którą po 6 latach wyłączyłem. Zamiast jupitera jest zatem umbriel (księżyc Urana), bo jupiter się mi już znudził.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz