środa, 19 marca 2008

Gammu, kmobiletools i SE K800i

Straciłem sporo czasu próbując połączyć mój nowy SE K800i (ale nie kupiony za złotówkę w promocji w sieci Play) z Linuksem. Szukając w google szybko dowiedziałem się, że w w/w kontekście używa się głównie programów kmobiletools oraz gammu/wammu. Oba da się zainstalować bez problemów przez yum. Ale...

Ale oba nie działają. Kmobiletools nie wykrywa telefonu, wammu wywala się z błędem. Ponieważ bliższa inspekcja wykazała, że oba programy są dostępne w FC8 w starszych wersjach, zdecydowałem się na zainstalowanie wersji nowszych. Pobrałem kmobiletools w wersji 0.5 (beta) a następnie spróbowałem go skompilować. Uruchomienie ./configure skończyło się błędem:


configure: error: C++ preprocessor "/lib/cpp" fails sanity check

Powyższe oznacza, że brak jest kompilatora C++. Trzeba go zainstalować wydając polecenie:


yum install gcc-c++

Teraz pojawia się inny błąd:


checking for X... configure: error: Can't find X includes

Wiadomo brakuje jakiś pakietów devel dotyczących X11. Ale jakich? Pomogło:


yum -y install libX11-devel libXt-devel

Teraz z kolei:


checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 3.2 and < 4.0) \
(headers and libraries) not found. Please check your installation!

yum -y install qt-devel qt4-devel kdebase-devel

Ale to nie pomogło. Mimo, że biblioteka Qt znajduje się w systemie:


whereis Qt
Qt: /usr/include/Qt

Po bezowocnej instalacji wszystkiego z Qt w nazwie i nie tylko zdecydowłem się na:


ln -s /usr/lib/qt-3.3/ /usr/lib/qt3

Teraz da się skompilować kmobiletools. Program działa jednak częściowo, np. nie potrafi wysyłać SMSów, co jest najbardziej rozczarowujące. Naciska się guzik i guzik. Na stronie kmobiletools radzą kompilować program z wsparciem do gammu, ale wyłącznie w starej wersji 1.10.6. (w FC8 jest gammu 1.17.0). Nawet się do tego przymierzałem ale nie wyszło. Poza tym miałem słabą motywację: ostatecznie jaki jest sens kompilowania beta wersji ze starą biblioteką? Nie ma IMHO.

Nowe (0.26) wammu też działa częściowo. Też nie można wysyłać SMSów. Do tego formularz do wysyłania jakiś taki mało intuicyjny (łagodnie powiedziane). Żeby było śmieszniej działa gammu. Można wysłać SMS wypisując co trzeba z konsoli, np:


echo "treść_SMSa" | gammu --sendsms TEXT +numer_odbiorcy

Gammu by było nawet OK w połączeniu z Emacsem. Ale nie znalazłem żadnego relewantnego pakietu (do Emacsa). Sacha Chua (przyciąga uwagę w świecie brodatych i/lub łysych facetów od Emacsa, bo to ładna dziewczyna) coś wspomina na swoim blogu ale mało konkretnie. Jednym słowem ,,w tym temacie'' w systemie L sytuacja mało komfortowa.

1 komentarz: