wtorek, 26 listopada 2019

Nowy dysk, nowy system

Dysk nowy kupiłem Samsung Evo 1T msata bo taki mam interfejs w moim NUCu.

Z tej okazji wymyśliłem sobie nie tylko zmienić dysk, ale także używaną wersję Linuksa, bo Fedora, której byłem wierny od początku (od 1999 r czyli 20 lat) ostatnio mnie mocno zaczęła wkurzać niedoróbkami (na przykład kompletnie dupiata obsługa mojej drukarki w wersji FC29, podczas gdy w wersji FC21 było zupełnie dobrze; usunięcie starych całkiem fajnych programów i zastąpienie ich czymś innym ale wcale nie lepszym). Może Debian będzie lepszy? Zresztą o tyle Debian dla mnie nie jest czymś zupełnie nowym, że używam go na serwerach (Sheeva/Raspberry.)

Po krótkiej konsultacji z Internetem, ściągnąłem 64-bitową wersję pn. netinst (czyli mówiąc konkretnie stosowny plik ze strony https://www.debian.org/CD/netinst/). Skopiowałem toto po prostu na USB (cf Preparing a USB stick using a hybrid CD or DVD image)

# cp debian.iso /dev/sdX
# sync

USB odpalił i bez problemu zainstalował system na dysku. Teraz dociągnąłem programy, z których korzystam:

apt update
apt emacs mc texlive evince gimp imagemagick vlc gpsbabel r-base \
    r-base-dev gretl sshfs
 apt install chromium-driver python-selenium python3-selenium
 apt install dia dia-common fontforge xpdf
 apt install git gpsprune libclang-dev libxml2-utils
 apt install mlocate python-tweepy python3-tweepy
 apt install qgis
 ## r-cran-ggplot2 spowodowało zainstalowanie prawie wszystkiego
 ## zaczynającego się od r-cran (i dobrze)
 apt install r-cran-ggplot2 r-cran-tibble
 apt install sqlite sqlite3
 apt install thunderbird
 apt install vim
 apt install xscreensaver
 apt install xsltproc

Ręcznie doinstalowałem dwa programy, których nie ma w repozytoriach debiana:

## Google chrome
dpkg -i google-chrome-stable_current_amd64.deb
## Rstudio
dpkg -i rstudio-1.2.5019-amd64.deb

Z jakiś powodów znikły niektóre fonty w Firefoksie (który jest oryginalnie domyślną przeglądarką w systemie) na niektórych stronach (na Twitterze wszystkie, same rysunki wyświetlał). Konsultacje z google w temacie okazały się nieskuteczne więc zrobiłem reinstall:

apt remove firefox-esr
apt install firefox-esr

Problem zniknął. Pojawił się też (na etapie instalowania pakietów R na przykład) dziwny komunikat o niemożliwości zainstalowania pakietu, bo cośtam z podpowiedzią żeby wykonać:

apt --fix-broken install

i faktycznie po wykonaniu powyższego, pakiety dały się instalować.

Przeniesienie środowiska z FC29 na Debian10

Przenoszę pliki konfiguracyjne i startowe i modlę się żeby nie trzeba było za dużo zmieniać.

Problem #1: inaczej działają pliki startowe basha (.bash_profile w szczególności w ogólnie nie jest czytany za to czytany jest .profile).

Problem #2: emacs w trybie nxml pluje błędem: symbol's function definition is void: string-to-int, bo string-to-int has been an obsolete function since Emacs 22.1, and it was removed in 26.1. A ja miałem tak skonfigurowanego Emacsa, że nie korzystał z dystrybucyjnej (że tak powiem) wersji nxml, tylko ładował starą kopię umieszoną w ~/.emacs-local Zmieniam i działa. Przy okazji robię niewielki porządek w .emacs.

Wnioski: pierwsze koty za płoty zachęcające, Zobaczymy co będzie dalej bo jeszcze nie uruchomiłem wszystkiego czego używałem na starym systemie.

BTW: Ten post wysłany jest już z nowego systemu (za pomocą tych samych skryptów, które używałem w starym.)

1 komentarz: